Učenie sa doma počas karantény, kvôli vírusu covid-19
My sme bežne na domácom vzdelávaní, takže jeden by si pomyslel, že to pre nás nebude žiadna zmena. Ozaj????
Lenže teraz je doma aj Peťo, čo bežne nie je. A keď je doma Peťo, znamená to, že je víkend. Prirodzene deti majú pocit, že je voľno. Navyše školy sú zatvorené a neučí sa, prečo by sa mali teda mali učiť, tvrdí Jarka.
No a pracujte s týmto nastavením!
Prvý týždeň som sa v podstate na všetko vybodla. Navyše sme si domov priniesli psa, takže pozornosť niekde úplne inde, akoby som si želala.
Navyše je vonku tak parádne a môžem robiť v záhrade, aj mňa to tam láka! Po celej zime vnútri, môžem ísť do záhrady, no aj ja som to flákanie celkom iniciovala.
Takže prvý týždeň bol viac menej dovolenkový…
No moje zodpovedné ja ma zčasti neopúšťa a hľadám, ako to celé zladiť. Aby sme boli vonku, pohrali sa, ale aj si splnili povinnosti.
Dávnejšie som im napísala na chladničku zoznam vecí, čo za deň potrebujú stihnúť. To majú ako tak vžité, takže aspoň niečo.
Naťahovať sa, cvičiť na klavíri, posiľňovať, čerstvý vzduch, písanie, čítanie, matematika, slovenčina….
Aby mali prehľad, čo ich za ten deň čaká. Plus som spravila taký týždenný rozvrh, kde máme zaznačené aj krúžky, čo je nám teraz na milú Jarmilu. Ale sú tam zaznačené aj predmety, ktoré máme v určené dni. Takto vedia, že v stredu máme napríklad prírodovedu a štvrtok geometriu.
Aj ja mám rada systém, plán. Tak aj ich chcem naučiť, aby si vedeli rozvrhnúť čas na to, čo za ten deň treba spraviť.
Ako prvé si ráno s Peťom zacvičia a ponaťahujú sa, tým sa deň začína.
Potom sa robia veci, čo vedia sami, ako písanie, čítanie, prepisovanie.
Minulý rok sme si predplatili online portál na slovenčinu a matematiku. Tam sú rôzne doplňovačky diktáty, hry na slovenčinu a matematiku 2. až 8. ročník. Takto si celkom radi (keď som otvorila knihu a mali ro robiť ručne, nuda najväčšia a odpor ešte väčší), dajú sami diktáty na vybrané slová, napríklad. Ja som neďaleko, keď niečo treba vysvetliť, ale nesedím vyslovene pri nich.
Takisto aj matematika, rôzne pexesá, doplňovačky, tetris, strielačka na dané témy. Super je na tom to, že každý má niečo iné a ide si svojím tempom. Je to online svet, takže darmo vyťahujem pracovné zošity, na pc sa robí najlepšie.
A ja sa nejdem zblázniť (nie vždy, len sem tam) z pozornosti od troch rôznych smerov. Ondrej je viac menej samostatný, len mi oznámi čo robil, rímske číslice, odmocniny, ja skontrolujem. Jarke zadám nejaké cvičenia z učiva, čo už máme prebraté a treba opakovať. Teraz je to fajn pre mňa, lebo zapojili do toho aj Peťa, sadli si k nemu za stôl a pracujú pri ňom. Aký je Peťo efektívny, som sa radšej nepýtala.
Ale ak je to niečo nové, tak to preberáme spolu.
Okolo obeda je veľká pauza na jedenie a potom rozprávka. A po obede si dávame prírodovedu, vlastivedu, angličtinu, kde už sedím pri nich. Gro však prebieha doobeda, vtedy to ide rýchlejšie.
Prírodovedu, vlastivedu sa snažím po montesori kurze robiť tak logickejšie, nie ako je v osnovách. Teraz napríklad berieme ryby.
Najprv som im k tomu spravila úvod. Ako vznikol život na zemi, kde a kedy sa objavili prvé živočíchy a tam sme nadviazali na ryby, čo sú v osnovách.
Takto je to zaujímavé aj pre mňa a keď som nadšená z niečoho ja, podám to pútavo aj deťom, lebo hľadáme spolu zaujímavé dokumenty, obrázky, informácie. Nerobím to z povinnosti, ale že aj ja sa chcem niečo dozvedieť a teda je to sakra rozdiel.
Niekedy sa do toho zažerieme a hodinu a pol si pozeráme, listujeme v knihách, encyklopédiach. A niekedy sme za pol hodinu hotoví.
Aby nemali pocit, že toto musíme, lebo škola. Tak celkovo majú voľnosť. Oni sa rozhodnú kedy a v akom poradí si spravia to, čo za deň treba a ja im určím čo. Aby to nebola len nudná škola, ktorá je doma. Nudnej školy som si užila až až a reálne, čo z nej v živote som využila, je dosť otázne. Stále lavírujem medzi tým, že toto sú osnovy, ale toto je reálny život. A keďže teraz ten reálny život spomalený, sme spomalení aj my, viac sa aj bavíme o tom, čo sa deje okolo nás.